pondělí 31. ledna 2011

Trhy nekončí

S od slunce spáleným nosem a v zimním kabátu, kráčím po deštivé ulici v La Paz. Tak bych asi popsala proměnlivost počasí tohoto kouzelného města. Nakonec sraz plánovaný na deset se uskutečnil až v jednu, na mou žádost tedy už ve dvě vyrážíme do města. Dnes nás čeká něco překvapivého – trhy. Nevím proč je v mém vyjadřování cítit ironie, vždyť jsem přeci ve svém vysněném státě! Věřím jen, že to brzy přejde. Chce jen čas si na všechno zvyknout a hlavně – pro mě ze všeho nejdůležitější – více se seznámit s více lidmi.

spousty šperků a různých amuletů jsou pro tuto část trhů typické

Právě jsme se vrátili z trhů. Schválně nepíšu dalších,, protože ač to byly už čtvrté trhy, co jsem v La Paz viděla, byly zase odlišné. Tentokrát se mi s nakupováním vskutku těžko odolávalo. Především šperky, doplňky a oblečení, ale v Bolivijském stylu, jak si ho představuji – tedy hrající barvami, nádherné. Bohužel (nebo naštěstí) takhle ve skupině se mi těžko nakupuje a tak jsem se vrátila jen s pohledem, drobným dárečkem a kokovým koláčkem. Kromě trhů jsme totiž navštívili také muzeum koky, které bylo dost zajímavé, poučné a pro mě především velmi jazykově vzdělávací (s ostatními tu mluvím anglicky, průvodce sem si vzala ve francouzštině a všechny popisky jsem se snažila číst taktéž ve španělštině – čím dál více děkuji za její podobnost s francouzštinou!!). Opravdu, bylo zajímavé číst historii koky a to, jak velký význam pro Jižní Ameriku má a především v historii měla. Nejvíce mě asi zaujala poznámka, že když žvýkali koku, byli indiáni schopni pracovat bez jídla, vody a odpočinku 48 hodin v kuse!! Vůbec z doby Španělské coquisty (nedokážu si teď vybavit správný český výraz pro dobývání a vykořisťování Ameriky) tam byly dosti nehezké obrázky a komentáře. Ale zajímavé byly i popisy, jak koka funguje, jaké jsou její výhody a jaká má rizika. Přišlo mi vše velmi střídmě a přitom zajímavě popsané, zmínky o její důležitosti při magických obřadech, léčení, ale také třeba při svatbě či na dušičky, pokud jsem správně pochopila, šlo o kulturu (indiány) Aymara. Dopodrobna zde byla popsaná historie koky od jejího objevu a začátku užívání (2500 př.n.l.), přes jiné objevy ohledně pozitivních a negativních látek, které obsahuje, které vedly k jejímu zakazování a opětnému legalizování. Po prohlídce muzea jsme se vydali na cestu z pět, alespoň co se mě týče s těžkým srdcem, kolik nádhery z trhu opouštím aniž bych si ji nesla s sebou jinde, než v mysli.



2 komentáře:

  1. Taky jsem slyšel že za usilovného žvýkání koky se dá fungovat bez odpočinku a bez dalších vstupů energie. Už se ale nepíše, co se stane potom. Logicky musí být organismus tak vycucnutý že už mu další koka nepomůže a bude trvat asi dost dlouho než se dá zas dohromady.
    Ta koka, teda její pěstování, je i dost politická. V 90. letech bylo její pěstování zakazováno a to hlavně v rámci boje proti drogám v USA. Americká vláda podporovala bolívijskou vládu aby zakázala nebo omezila pěstování koky a za to nabízela pomoc jako investice a zbraně. Vedlo to až k tomu, že bolívijská armáda pálila pole koky a bojovala proti Bolívijcům (Indiánům) kteří je bránili. Teda armáda vlastně bojovala (doslova, zbraněma) proti vlastním obyvatelům v zájmu amerických (US) narkomanů. Toto byl silný důvod, proč se Indiáni, kteří jsou většinou zemědělci, bouřili proti vládě a před volbami se sjednotili a (protože tvoří většinu obyvatel) zvolili Moralese, který byl původně taky pěstitel koky a jeden z nich. Ten přestal poslouchat Američany a povolil pěstování koky. To vedlo k zastavení americké pomoci a Morales musel hledat finance pro státní kasu jinde, jako znárodněním těžby plynu, ale to už je jiná story.

    OdpovědětVymazat
  2. to jsem všechno četla, jen jsem si to neamatovala přesně, nemluvě o tom, že jsem tu nechtěla dělat přednášku o koce, už tak sem to zdálo dost dlouhé.

    OdpovědětVymazat