středa 2. února 2011

Místní doprava - přednost zleva či zprava?

Pár zmínek o dopravě v La Paz už jsem utrousila, toto téma je však tak široké, zajímavé a odlišné od všeho, na co jsme v ulicích zvyklí my, že jsem se rozhodla věnovat jí celou kapitolu. Jak už jsem mnohokrát psala, všelijakých vozů je tu vskutku nespočet. Pochopitelně záleží na čtvrti a na denní době, ale vyhlédnout z okna a nevidět projíždět alespoň dvě auta - zpravidla taxíky - je celkem zázrak. Mnohem zajímavější než popisovat ulice plné neustále troubících aut mi však přišla skutečnost o které jsem se dozvěděla nedávno - tady se totiž dá řidičák koupit. Prostě komu se nechce zabíjet čas v autoškole, učit se na zkoušky, prostě trošku si připlatí a řidičák je jeho. Kdo na to má, ten to neřeší vůbec, kdo ne, tak pár dní v taxíku mu to vrátí. Mnohé chování řidičů by to pak vysvětlovalo - nikdo nerespektuje žádnou přednost, dokonce ani semafory! Je neuvěřitelné, jak to tu funguje, těžko říct, zda si začali dřív chodci nebo auta, ale platí tu prostě právy rychlejšího, odvážnějšího, silnějšího. Silnice se přecházejí kdy kdo chce, nebo spíš, jak je to možné či jak si kdo troufá.



 Dost nechápu jak, ale kupodivu jim to funguje a na rozdíl od neustálých stížností na dopravu, co slýchám v Brně, tady jsem ještě žádnou nespokojenost nezpozorovala (až tedy na troubení, ale ani to mi nepřipadá jako vyjadřování nespokojenosti, spíš tak na upozornění, aby nikoho nepřejeli, či jen tak bez účelně, asi na protažení klaxonu :)). Nakonec tedy musím spíš těm nevyučeným řidičům spíš vzdát holt, protože dost pochybuji, že kterýkoli zkušený Evropský řidič by místní dopravu zvládal bez problému.

2 komentáře:

  1. Mi to připomíná dopravu v Indii: podle toho co vidím na fotkách si představ na stejné ploše asi tak 10x víc lidí a vozidel (nejen auta ale různá vozítka tažená lidmi nebo dobytkem nebo motorikši na třech kolech co uvezou třeba 8 lidí), všecko se to hýbe velmi pomalu ale o to větší rámus to vydává a občas se to dostane do zdánlivě neřešitelné situace, jako třeba když se někdo rozhodne předjíždět i když je jasný že to nestihne, tím zablokuje dopravu v protisměru a nastalého zmatku využijí ti z bočních uliček že se do toho nacpou a nastane totální kolaps. Ale oni to vždycky nějak vyřeší, vylezou a proberou to, a těch havárek - když nepočítám naražený blatník - jsem tam viděl míň než tady. Že by to dělal ten jiný přístup k času? To by mohlo být podobné jako v B.

    OdpovědětVymazat
  2. Jé, to se mi líbí! Však s Valčou už plánujem, na letní prázdniny co už budu doma, cestu do Indie, tady to bude jen takový trénink..:)

    OdpovědětVymazat